Każdy kierowca, który ma już kilkuletni staż za kółkiem, pewnie zetknął się chociaż raz z holowaniem. Ów czynność wygląda podobnie zarówno w przypadku „zwykłych” samochodów, jak i tych pojazdów, cechujących się większymi gabarytami oraz masą jak busy. W jakich sytuacjach może nam się przydać holowanie? Co może okazać się potrzebne do holowania busu? Jak prawidło powinien przebiegać proces holowania busu?

W jakich sytuacjach przyda się holowanie?

Holowanie busa może okazać się konieczne w następujących sytuacjach:

– Bus doznał kolizji – gdy doszło do kolizji i uszkodzeniu uległ któryś z elementów blacharskich, konieczne może okazać się holowanie busa.

– Uszkodzona została cewka zapłonowa – gdy tak się stanie, bus może zacząć szarpać i dalsza jazda może okazać się niemożliwa.

– Zatankowano w busie niewłaściwe paliwo – w przypadku, gdy wlano do busa niewłaściwe paliwo, holowanie jest konieczne, aby móc w warsztacie owe paliwo usunąć, a także wyczyścić układ wtryskowy.

– Przegrzał się w busie silnik – w przypadku przegrzania się silnika i uszkodzenia układu chłodniczego poprzez pęknięte węże, również potrzebne jest holowanie.

– Doszło do awarii któregoś z czujników – awaria któregokolwiek czujnika jest w stanie uniemożliwić uruchomienie silnika, co sprawia, że holowanie jest wręcz wymagane.

Co może okazać się potrzebne do holowania busu?

Do holowania busa są potrzebne następujące elementy:

– Linka holownicza, której wytrzymałość jest zależna od masy holowanego pojazdu,

– sztywny hol,

– trójkąt ostrzegawczy,

W jaki sposób prawidłowo holować bus?

Cały proces holowania busu przebiega z wykorzystaniem odpowiedniego sprzętu, a także stosowanie się do przepisów ruchu drogowego. Pojazd, który holuje bus, jest od niego cięższy i ma mocny silnik. Aby możliwe było holowanie busa, nie może on posiadać uszkodzonych elementów układu hamulcowego, kierowniczego, a także świateł. W przypadkach, gdy jest inaczej, należy wezwać lawetę. Warto pamiętać o tym, że holowanie busów po autostradzie jest zabronione. Poza tym stosuje się w przypadku busów połączenie miękkie. W większości pozostałych aspektów holowanie busa przebiega podobnie do holowania „zwykłego” samochodu.

O czym należy pamiętać przy holowaniu busa?

Istnieje kilka rzeczy, o których warto pamiętać, jeśli chodzi o holowanie busa, zwłaszcza jeśli zamierzamy robić to „na własną rękę”:

– Przy holowaniu busa zarówno pojazd holujący, jak i holowany nie mogą mieć włączonych świateł awaryjnych,

– W trakcie holowania nie wolno włączać świateł do jazdy dziennej DRL,

– Przepisy nakazują, aby w pojeździe holowanym zamontować trójkąt ostrzegawczy. Powinno się to zrobić na zewnątrz tylnej szyby, a dokładnie na ramieniu wycieraczki. Trójkąt powinien znajdować się po lewej stronie,

– Zarówno w pojeździe holującym, jak i holowanym nakazuje się włączyć światła mijania,

– Samochody muszą poruszać się w bardzo płynny sposób,

– Przed wykonaniem jakiegokolwiek skrętu, należy to najpierw zasygnalizować. Dotyczy to obydwu pojazdów,

– Należy poruszać się z prędkością 30 km/h w terenie zabudowanym oraz 60 km/h w terenie niezabudowanym,